
Student Support: één plek voor al je vragen rond welzijn, ondersteuning en ontwikkeling

Weet jij waar jij je vragen kunt stellen op het gebied van welzijn, begeleiding en ontwikkeling? En welke gratis activiteiten allemaal mogelijk zijn? Het aanbod is flink gegroeid de afgelopen tijd en wordt door verschillende onderdelen van Avans aangeboden. Daarom bundelen we deze informatie voortaan onder Student Support.
Wie straks na de verbouwing de Bredase Hogeschoollaan binnenkomt, kan niet meer om Student Support heen. Recht tegenover de ingang ligt ‘de huiskamer van Avans’, zoals projectcoördinator Amber Titulaer het noemt. “Een fijne, informele plek waar je rustig kunt binnenwandelen zonder afspraak. En als je wilt kun je vragen stellen, bijvoorbeeld aan een studiebegeleider, studieadviseur of decaan die er rondloopt. Die kan je dan te woord staan en met je kijken wat nodig of gewenst is. Of het nou gaat om zaken die je studievoortgang verhinderen, studeren met een functiebeperking of vanuit een internationale context of allerlei soorten activiteiten waarmee je jezelf verder kunt ontwikkelen naast de studie. Laagdrempelig dus zonder een balie of deuren, een open plek waar je je welkom voelt.”
Chat en video’s
Vanaf 2023 kun je in die huiskamer terecht, zowel op de Hogeschoollaan in Breda als de Onderwijsboulevard in Den Bosch. En vóór die tijd komt er al een tijdelijke ruimte. Ook is het plan dat er vóór de zomer al een digitale versie is, vertelt Amber. “Eén centrale plek waar je alle informatie kunt vinden op het gebied van welzijn, begeleiding en ontwikkeling. In tekst, beeld en met video’s. Waar je terecht kunt voor het maken van een afspraak met bijvoorbeeld een studentendecaan of studieadviseur of het vinden van een leuke, passende activiteit om je samen met studenten van verschillende opleidingen verder te ontwikkelen. In een project voor je stad bijvoorbeeld of een training die je uitdaagt of versterkt of coaching op je ondernemerschap.”
Foto: artist impression van de fysieke Student Support-locatie in Breda
Student Support wordt de ‘paraplu’ boven verschillende Avansonderdelen: het studentendecanaat, alle activiteiten van het Avans Ondernemerscentrum voor studenten, de Studenten Informatie Balie, International Office en de Avans-brede studieadviseurs. Zo’n centrale informatieplek is hard nodig volgens Amber. “Het aanbod rond welzijn, begeleiding en ontwikkeling voor studenten is de afgelopen jaren flink gegroeid. Denk maar aan de welzijnsmonitor, het steeds uitgebreidere aanbod op extra.avans.nl zoals Switch of peer coaching. Dat moet makkelijk vindbaar blijven.”
Snellere afspraak
Als student kom je er best lastig achter waar je met een specifieke vraag terecht kan wanneer verschillende Avans-onderdelen iets doen op dit gebied. Tweederde van de Avans-studenten kent het ondersteunings- en begeleidingsaanbod binnen Avans niet goed. En als je het wel kent, moet je soms nog de nodige drempels over om bij de juiste begeleiding of ondersteuning uit te komen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
De bundeling van de informatie via Student Support maakt het aanbod sinds de start in november steeds makkelijker toegankelijk. Voortaan kun je bijvoorbeeld een afspraak met een studieadviseur of decaan maken via Avans One en zijn er ook online spreekuren waardoor je veel minder wachttijd hebt. Als Avans beseffen we dat de druk op jou als student steeds groter wordt”, aldus Amber. “Zowel qua studielast als op financieel en sociaal gebied. Daarom werken we graag samen mee aan jouw welzijn.”