Studentinfo

“Chance geeft een beter beeld van studenten”

7 maart 2018 door Chance

Docent Desiree America verzorgde de Chance-module Geluk is besmettelijk. Die stelling lijkt te kloppen. Alle deelnemers kijken in ieder geval met een goed gevoel terug op het programma. Desiree vertelt wat Chance haar opleverde.

Met de module Geluk is besmettelijk wilde Desiree America handvatten bieden voor het vinden van geluk. Die opzet is geslaagd. In de evaluatie gaven alle studenten aan dat ze meer grip hebben op hun persoonlijke geluk. Gedragsveranderingen die bijdragen aan geluk hebben ze in hun leven geïntegreerd.

Desiree is normaal gesproken docent duurzaam ondernemen bij AMBM. Ook zij toont zich gelukkig na haar deelname aan Chance 2. Wat dat betreft is er aan de titel van haar module niets gelogen. “Als honoursdocent kun je binnen Chance je eigen passie combineren met het werken met studenten. Je krijgt te maken met een ander soort studenten. In de dagelijkse praktijk laten zij zich minder vaak zien. Nu zie je dat ze wél dingen initiëren, dat ze kansen pakken, goede vragen stellen en met zichzelf aan de slag gaan. Chance geeft een beter beeld van studenten. Andersom kun je als docent laten zien dat je een benaderbaar persoon bent. Dat komt doordat je nauw met elkaar in contact staat.”

Persoonlijke ontwikkeling

Vooraf vond Desiree het nog een beetje spannend. “De hele vormgeving was nieuw, ervaring met zo’n type les had ik niet. Ik had aangegeven dat ik graag een module wilde geven waarin de student de vrijheid zou krijgen om zich te laten leiden door zijn eigen interesse en met een eigen onderwerp binnen het thema aan de slag kon gaan.”

Veel studenten deden mee omdat ze iets hadden meegemaakt waardoor geluk opeens niet meer vanzelfsprekend was. Ze hadden behoefte aan persoonlijke ontwikkeling. “Als docent ben je dan meer een klankbord voor hun leerproces. Ze gaven goed aan wat ze wilden leren en in welke richting hun vragen en wensen lagen. Daar kon ik het programma op aanpassen. Soms ga je dan een andere kant op dan je van tevoren had bedacht. Dat is niet erg. Als daar de echte interesse ligt, dan is dat een betere uitkomst dan je had kunnen bedenken. Ik vond het mooi om mijn kennis en ervaring als docent in de volle breedte te kunnen gebruiken.”

Experiment

De gemotiveerde groep besloot dat er elke week huiswerkopdrachten moesten zijn, die het leerdoel dichterbij zouden brengen. Dat bestond uit een experiment waarmee ze konden ervaren of dat het geluksgevoel vergrootte. Denk bijvoorbeeld aan het opruimen van je omgeving. Deze opdrachten werden ook werkelijk alle leden van deze groep uitgevoerd. Op zoek naar geluk ondergingen de studenten een les in yoga, meditatie en mindfulness. Maar er werd ook veel gepraat. Wie er iets uit wilde halen, moest ook ervaringen delen. Desiree daarover: “Dat vonden ze niet allemaal even makkelijk. Daar moest ik een lijn in vinden. Ik voelde daarbij dat het belangrijk was mezelf ook open en kwetsbaar op te stellen. Door te laten zien: ik ben ook een mens met ervaringen die soms goed gaan en soms niet, heb ik ze uitgenodigd hun verhalen te delen. Daarmee heb ik ook het traditionele patroon van student-docent willen doorbreken. Zo kon ik echt van mens tot mens bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling. In het reguliere onderwijs is daar weinig ruimte voor omdat je nu eenmaal een afgesproken programma moet afdraaien.”

 

Inspireren

Desiree gaat binnenkort naar een bijeenkomst over honoursprogramma’s op hbo’s. Hier zal zij zich verder laten inspireren. Ook studenten zullen hier hun ervaringen delen. De deelnemers aan de geluks-module zijn in ieder geval enthousiast. Een student meldt in de evaluatie: “Naast een ervaring rijker, ben ik zelf ook meer bewust van mijn ‘rijkdom’. Ik heb veel geleerd over mijn eigen geluk en hoe makkelijk geluk te maken is voor anderen. Na het afsluiten van de module, ga ik door met het lezen en leren over geluk, dit was ook het doel van de module! Desiree bracht geluk op een enorm leuke manier onder de aandacht waarna wij zelf invulling mochten geven aan de module. Dit is een echte meerwaarde en ook precies het verschil met het regulier onderwijs.”

Desiree is ondertussen alweer in een nieuw onderwerp gedoken: Stadsleven, het werk van morgen. Deze module wordt tijdens de mini-editie van Chance dit voorjaar gegeven.

Laatst bijgewerkt op 7 maart 2018.
Stel je vraag aan het studentendecanaat

Heb je persoonlijke problemen of loop je tegen andere zaken aan die je studie belemmeren zoals een chronische ziekte, een functiebeperking, stress of dyslexie? Vul dan het formulier in en we nemen contact met je op.

Vul het formulier in

Avans Flow

Jij en je studie in evenwicht

naar Avans Flow

Nieuws
Agenda