Studentinfo

Studie en stage in Zuid-Afrika

4 januari 2018

In 2011 is er vanuit de focusgroep Internationalisering een multidisciplinair en multicultureel programma opgestart in Zuid-Afrika. Studenten van verschillende academies krijgen de kans om aspecten van een lopend project uit te werken of nieuwe projecten op te starten:

  • Renewable Energy
  • Logistics
  • Agriculture - Food
  • Education
  • Healthcare

De sectoren zijn gekozen op basis van overlap binnen de Nederlandse en Zuid-Afrikaanse overheidsagenda. Daarnaast kennen de sectoren ook voorbeelden in andere regio’s in de wereld waar projecten binnen een living lab-concept zijn uitgewerkt.

Binnen de projecten doe je vakkennis op en ontwikkel je internationale en interculturele competenties. Dit is een manier om strategische uitwisselingen met het buitenland te bevorderen en om een context te creëren waarbinnen je internationale, interculturele en multidisciplinaire competenties kan ontwikkelen. Naast de multidisciplinaire insteek heeft dit programma ook een multicultureel karakter.

De projecten worden opgezet door studenten van Avans Hogeschool en vinden altijd plaats in samenwerking met het Nederlandse en Zuid-Afrikaanse bedrijfsleven/organisaties en universiteiten.

Interesse?    

In februari 2017 zijn er 8 enthousiaste studenten naar Kaapstad vertrokken voor hun minor of stage. En in september 2017 is een groep van 6 studenten afgereisd naar Zuid-Afrika. Wil jij dit ook? Lees dan snel verder!

Voor meer informatie over de projecten en de opdrachten kun je contact opnemen met het International Office.

Informatiebijeenkomsten

Tijdens informatiebijeenkomsten hoor je meer over de mogelijkheden en kun je je vragen stellen. De eerstvolgende bijeenkomsten zijn op 14 maart in Breda en op 19 maart in 's-Hertogenbosch.

  • Breda
    Woensdag 14 maart om 15 uur. Aanmelden kan tot en met 11 maart.
  • 's-Hertogenbosch
    Maandag 19 maart om 15 uur. Aanmelden kan tot en met 14 maart. 

Aanmelden voor de bijeenkomsten kan bij het International Office, met vermelding van  je naam, studentnummer en plaats waar je de bijeenkomst wil bijwonen. De exacte locatie krijg je in een later stadium te horen.

Aanmeldingscriteria

  • Je volgt een voltijdopleiding aan Avans Hogeschool. Deelnemende academies zijn ASH, ASB, AHB, AGZ, AMBM en ACUE. 
  • Je gaat voor minimaal 30 ECTS naar het buitenland. In overleg met je academie kan hiervan worden afgeweken.
  • Je hebt geen studieachterstand.
  • Je hebt goedkeuring vanuit je academie om deel te nemen aan dit project.
  • Je Engels taalniveau is minimaal B2.

Procedure 

Aanmelden kan van 1 februari tot en met 31 maart 2018 (eerste semester) of van 1 september tot en met 1 oktober (tweede semester). Dit doe je door een e-mail met je Engelstalige cv en motivatie naar internationaloffice@avans.nl te sturen. Vermeld in je motivatiebrief jouw 3 favoriete projecten. Lever je je aanvraag te laat in, dan wordt deze niet in behandeling genomen.

Binnen 2 weken na het verstrijken van de deadline ontvang je bericht vanuit het International Office of je aanmelding akkoord is of niet. Zijn er meer geschikte studenten dan plaatsen, dan vindt een loting plaats.

South Africa Internationalisation Programme

Soort
pdf
Publicatiedatum
29 nov 2016
Laatst bijgewerkt op 7 maart 2018.

Hieronder lees je meer over de projecten in Zuid-Afrika. Uitgebreidere informatie vind je in onze Engelstalige brochure.

Disability Practice Program

The Disability Studies Programme in the Department of Health and Rehabilitation Sciences was initiated in 2003 as the first of its kind on the African continent. This programme’s vision is to forge disability inclusion in Africa. We aim to do this by taking an asset based approach to generating abilities and knowledge on disability inclusion with a specific focus on youth in Africa within a global context. This pro-gramme seeks to develop research and academic capacity that will contribute to the understanding of disability in context, as an issue of diversity and social justice.

Movement Development Program

In the complexity of life in townships, making healthy lifestyle choices is not always a matter of course, and is sometimes even impossible. The primary schools and secondary schools within the townships in South Africa have few resources and are dependent on sponsorship. Opportunities, as well as teachers’ knowledge and expertise, are often insufficient or inadequate for offering sport and exercise. And sport and exercise are a good way to spend your time, reduce crime, promote a healthier lifestyle and can help to develop skills that the pupils need in their everyday lives, but also as future professionals; skills such as working together and taking on challenges.

In this project, students develop and implement sports projects in multidisciplinary teams that encourage personal development and the development of a healthy or healthier lifestyle. Aim is to continue the project in a sustainab le manner, opportunities are being sought to involve students from University of Western Cape in these projects. This project also has a strong link to the ‘train-the-trainer’ principle, because the teachers from the primary schools and high schools are potential forces for providing the pupils with further supervision and for giving sports lessons.

Prof Portal Africa

Prof Portal Africa develops and implements blended learning modules in the healthcare industry in South Africa to improve the knowledge and skills of nurses to have a better quality of care. One of the hospitals where Prof Portal Africa is implemented is Groote Schuur Hospital. This hospital is known for the first heart transplant in the world and is a Public Academic Tertiair Hospital with approximately 1600 nurses. Prof Portal Africa started four years ago with a small group of nurses, nowadays almost all departments are involved with the implementation of the blended learning. Prof Portal Africa works together with Noordhoff Health, the developer of the platform.

For more information visit www.profportalafrica.co.za and www.noordhoff-health.nl. You might be involved in other Health organizations as well regarding the implementation of this concept.

St. Joseph’s Home

St Joseph’s Home (SJH) for Chronically Ill Children is a registered non-profit organisation. It is one of the only institutions in South Africa that supports children, families and communities from poorly resourced areas in free pediatric intermediate healthcare. Situated in Montana, Cape Town, SJH is an intermediate pediatric care facility, a step down facility between acute hospital and home, for children with life-limiting and life-threatening illness. Children are referred by acute pediatric hospitals in the Western Cape such as the Red Cross Children’s Hospital, Tygerberg, Victoria and Groote Schuur Hospital. Children placed here are not so sick to remain in hospital, but not well enough to go home. Many of these children are also placed in SJH due to complicated home lives and dire social circumstances.

The mission of SJH is to “provide holistic healthcare to children from disadvantaged backgrounds to ensure survival and wellbeing. We empower children and their families to look after their health so as to prevent readmissions to hospitals and to improve their quality of life. As such we act as a bridge between hospital and home.” Avans students can assist SJH by assisting the different departments in achieving their objectives, aligned with SJH’s mission and vision.

Laatst bijgewerkt op 7 maart 2018.

Suzanne van den Broek

Student Communicatie
Movement Development Program in Cape Town, van september 2017 tot januari 2018

“Your hair looks so soft. Can I touch it? I would like to become a hairdresser.” “Of course! Can you make a braid?” We doen alles om die lach op de gezichten van de kids te krijgen. Samen met The Ukuphumelela Trust en Play Sport 4 Life, beide non-profits, werkten we op scholen in achterstandswijken en townships. De kinderen dragen vaak veel problemen met zich mee. Door sport maakten we hun dag wat leuker en gezonder en we leerden ze vaardigheden als samenwerken en leiderschap tonen. De organisaties zetten zich in om gymlessen, after school sports, toernooien en holiday programmes te organiseren. Zo willen ze de kinderen van de straat houden en hun ontwikkeling bevorderen.

Naast het werk op de scholen ondersteunden we de organisatie op kantoor. We organiseerden bijvoorbeeld evenementen, hielden de social media bij, schreven persberichten. En ik onderzocht hoe communicatie de organisatie kan helpen in de toekomst.

We hebben hard gewerkt, maar maak je geen zorgen, in de weekenden was er genoeg tijd om leuke dingen te ondernemen. Zuid-Afrika is mega tof! Wat dacht je van een weekendje weg, chillen op het strand, hiken, wijnproeven op een van de vele estates of bungeejumpen?

Ik heb een onvergetelijke tijd gehad! Het project gaf me een unieke kans om een kijkje te nemen aan de andere kant van de wereld. Doordat ons werk op scholen in de townships was, ervaarde ik Kaapstad op een hele andere manier dan studenten die werkten in het hippe stadscentrum. Het is cliché, maar ik heb geleerd dat we toch wel heel blij mogen zijn met alles wat we in Nederland hebben!

Deze video laat een toffe ochtend op Sakumlandela Primary School in de grote Township Khayelitsha zien.

Michelle Beentjes en Jelle Vlieks

Studenten Fysiotherapie, Breda
Life Esidimeni Intermediate Care, van februari tot juni 2017

“We hebben erg goede ervaringen met Life Esidimeni Intermediate Care (LEIC). We krijgen heel veel vrijheid om ons onderzoek zo goed mogelijk uit te voeren. En iedereen is erg behulpzaam en enthousiast. De patiënten bijvoorbeeld. Ze zijn erg blij met de hulp die ze vanuit LEIC krijgen en ze werken dan ook graag mee aan ons onderzoek. En dan willen ze het zo goed doen dat ze de antwoorden geven, waarvan ze denken dat wij die graag willen horen. Dat maakt het wel ingewikkeld om de juiste conclusies te trekken in ons onderzoek. Maar de mensen hier zijn gewoon zo blij met de hulp die ze krijgen.

Ook de fysiotherapeuten hier zijn erg geïnteresseerd in ons onderzoek. Maar ze hebben het ook erg druk. Ze hebben te veel patiënten, waardoor het heel lastig is om een afspraak met ze te maken. En als je dan een afspraak hebt, kan het zomaar zo zijn dat ze hem vergeten. Dat is sowieso wel een cultuurverschil. Een afspraak is hier minder belangrijk dan in Nederland. Maar hoe langer wij hier zitten, hoe meer we eraan gewend raken en ermee om leren gaan. Als we nu bijvoorbeeld belangrijke informatie nodig hebben, gaan we naar de studenten Fysiotherapie hier. Die lopen hier lang genoeg rond om te weten hoe alles in elkaar zit en ze zijn erg kritisch op de dingen die beter kunnen.”

Vera Liebregts

Student Sociaal Pedagogische Hulpverlening,’s-Hertogenbosch
Life Esidimeni Intermediate care, februari 2017 - nu

"Het was voor mij al heel snel duidelijk dat ik mijn afstudeerproject in het buitenland wilde gaan doen. Ik wilde heel graag nog een verre reis maken naar een land waar ik voor langere tijd kon blijven. Daarnaast is onderzoeken nou niet echt iets wat ik leuk vind, dus door er een reis aan te plakken kon ik het een stuk interessanter maken voor mezelf. Via een vriendin wist ik van het bestaan af van een project in Kaapstad en bij wie ik moest zijn voor meer informatie. Hoe meer ik te weten kwam over Kaapstad en het project, hoe enthousiaster ik werd. Na een paar weken kwam daar dan de officiële mail dat ik was ingedeeld bij het Life Esidimeni-project in Kaapstad. 

En daar stond ik dan samen met Yvon op 4 februari 2017 in Brussel, met mijn koffers helemaal volgeladen en ready to go! En ja, ook ik heb daar een potje staan huilen bij het afscheid, maar ach, dat hoort erbij.

In Kaapstad werden opgehaald door een taxichauffeur die was gestuurd via ons bemiddelingsbureau 4Exchange. Echt ideaal en goed geregeld. Onderweg van het vliegveld naar het verblijf zag ik meteen al hoe divers Kaapstad is. Van sloppenwijk tot luxe villa’s en wolkenkrabbers, prachtige bergen op de achtergrond, ze hebben het allemaal hier.

Het bedrijf waar ik op mijn afstudeeronderzoek doe, ligt in de sloppenwijk Mitchells plain. Er is een ziekenhuis met daaromheen een groot omheind terrein, waar allerlei verschillende zorginstellingen zijn. Life Esidimeni is er één van. De patiënten die er komen, zijn vrijwel allemaal afkomstig uit de sloppenwijk. Het zijn volwassenen die in een ziekenhuis uitbehandeld zijn, maar nog extra revalidatie nodig hebben. Bij Life Esidimeni leren zij hoe ze om moeten gaan met hun ziekte(s), lichamelijke beperking en/of verwondingen, maar ook hoe zij hun eigen leven op kunnen pakken en terug kunnen keren in de maatschappij. Ik ben mezelf gaan richten op de intrinsieke motivatie van patiënten en kijk welke motivatietechnieken het beste passen binnen Life Esidimeni en bij de patiënten zelf.

Naast het doen van onderzoek op de doordeweekse dagen, zijn er natuurlijk ook nog weekenden. Deze worden goed besteed aan allerlei leuke uitstapjes met huisgenoten en vrienden. Er is hier zo veel te doen en te zien, ik verveel me nooit. 

Ik raad het iedereen aan om tijdens je studie naar het buitenland te gaan. Je leert er zo veel van en je krijgt een bredere kijk op de wereld en de dingen uit jouw eigen leven. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd de dingen die ik in Nederland heb meer te waarderen. Zeker nadat ik een bezoekje heb gebracht aan een sloppenwijk.  Ga het avontuur aan en deel jouw leven in naar je eigen dromen en keuzes, maar vergeet nooit het leven wat je al hebt te waarderen. Oftewel: Live the life you love, love the life you live!"
 

Gerben Meijers

Student Fysiotherapie
Ontwikkelen van digitale leeromgeving voor Higher Certificate in Disability Practice (eenjarige opleiding tot algemeen zorgverlener voor mensen met een beperking) studenten aan University of Cape Town, februari-juni 2016

"Het volgen van dit project en mijn bezoek aan Zuid-Afrika zal ik blijven herinneren als een hele fijne tijd met een hoop unieke ervaringen. Zo hebben wij kennisgemaakt met de Zuid-Afrikaanse gezondheidszorg door een bezoek te brengen aan verschillende Zuid-Afrikaanse zorginstellingen en door mee te draaien met studenten aan de Universiteit van Kaapstad, waar de toekomstige zorgverleners opgeleid worden."

"Ondanks het gebrek aan financiële middelen, heb ik ervaren dat de bevolking zich des te meer inzet voor het welbevinden en geluk van hun naasten. De manier waarop mijn Zuid-Afrikaanse leeftijdgenoten dankbaarheid uitstralen voor het feit dat zij onderwijs kunnen volgen en daarmee het verschil kunnen maken in de buurt waar zij zijn opgegroeid heeft mij doen nadenken over mijn Westerse houding t.o.v. zaken die wij als normaal of zelfs als saai beschouwen, zoals het volgen van een opleiding."

"Naast de projectgebonden activiteiten was er natuurlijk ook genoeg tijd om Zuid-Afrika in al zijn schoonheid te ontdekken. Denk daarbij aan muziekfestivals, wildlife. Het rijden van de Garden-route is daarbij een absolute aanrader, met vermoedelijk de mooiste natuur die je ooit hebt mogen aanschouwen."

Vincent Veth

Student Fysiotherapie
Movement development Program, hierbij hebben ik samen met 2 andere studenten de gymlessen op 2 middelbare scholen in de achterstandswijken verbeterd door te helpen en ondersteunen bij de lessen, nieuwe sportlessen te ontwikkelen en een voetbalteam coachen/trainen, februari-mei 2016

"Zuid-Afrika is een indrukwekkend land. Het contrast tussen rijk en arm is enorm groot. Wij hebben veel veranderingen teweeg kunnen brengen, al heeft dit wel een hoop tijd en toewijding gekost. De clichés van zelfontwikkeling en het "volwassen" worden kloppen in zekere zin toch wel. Naast het project is er meer dan genoeg te doen om de vrije tijd door te komen. Van bungjeejumpen tot 3-gangen diners voor 15 euro en een onbeschrijfelijke ervaring in de woestijn tijdens Afrikaburn. Al met al, je bent gek als je niet naar het buitenland zou gaan ;). "

Ruud Mertens

Student Commerciële Economie
Movement Development Program

Laatst bijgewerkt op 6 maart 2018.
Relevant/Gekoppeld
Stel je vraag aan het studentendecanaat

Heb je persoonlijke problemen of loop je tegen andere zaken aan die je studie belemmeren zoals een chronische ziekte, een functiebeperking, stress of dyslexie? Vul dan het formulier in en we nemen contact met je op.

Vul het formulier in

Avans Flow

Jij en je studie in evenwicht

naar Avans Flow

Nieuws
Agenda