Studentinfo

Assertiviteitstraining

7 september 2017

Je bent gespannen en verlegen in allerlei situaties, waarin je (nieuwe) mensen ontmoet en iets met hen onderneemt. Je functioneert wel, maar je hebt veel last van spanning en verlegenheid, doordat je allerlei zaken niet durft te bespreken. Dat kost je veel energie en kan je flink belemmeren. Of je weet niet zo goed hoe je dingen het beste kunt zeggen om duidelijk te zijn voor anderen en om op te komen voor jezelf. Bijvoorbeeld verzoeken doen of weigeren, je grenzen aangeven. Bij studieactiviteiten gaat het bijvoorbeeld om het lef zelf initiatief te nemen tot kennis maken met nieuwe studenten, docenten of medewerkers van een stage organisatie. Of voorstellen durven doen aan andere studenten over het samenwerken aan een opdracht. In deze voorbeeld situaties kan de angst dat anderen je kritisch beoordelen een grote rol spelen.

Inhoud

  • De deelname aan de cursusgroep levert een eerste oefensituatie op. Daarnaast gaan deelnemers oefenen met voor hen lastige (studie)situaties, waarin zij zich belemmerd voelen door angst.
  • Mensen met deze angstklachten onderschatten de kwaliteit van hun sociaal functioneren; zij overschatten de negatieve indruk die zij bij anderen achterlaten. Deelnemers gaan deze negatieve angstgedachten vervangen door meer realistische gedachten.
  • Er is aandacht voor het negatieve zelfbeeld, dat een deel van de deelnemers zal hebben, en de negatieve gedachten, die hiermee samenhangen.
  • Negatieve gedachten over jezelf en anderen kunnen leiden tot lichamelijke spanningsreacties, zoals zweten, trillen, blozen, hartkloppingen. Deze verschijnselen kunnen de angst voor het ‘afgaan voor anderen’ weer versterken. Om deze cirkel te doorbreken leren deelnemers ook een ontspanningstechniek.
  • Doordat de aandacht vaak gericht is op het eigen gedrag, missen mensen belangrijke informatie uit de omgeving. Deelnemers oefenen daarom met het richten van de aandacht op de omgeving.
  • In de cursus wordt verder geoefend met het voeren van gesprekken. Het beginnen en eindigen van een gesprek, het gebruiken van open en gesloten vragen en de eigen lichaamshouding zijn daarbij aandachtpunten. Hierbij is dus zowel het durven aan de orde alsook hoe je iets kunt zeggen in specifieke situaties. Hierbij komen de basisregels van assertiviteit steeds terug.

Duur

De training bestaat uit 5 bijeenkomsten van 1,5 uur en daarnaast de opdrachten, die je tussendoor uitvoert.

Trainer 

Avans Flow en het studentendecanaat organiseren de training samen met externe professionals van Indigo Brabant, die de training uitvoeren. 

Locaties en data

Breda: donderdag 9, 16, 23 en 30 november en 7 december.

's-Hertogenbosch: donderdag 19 en 26 april, 17, 24 en 31 mei.

Tijdstip: van 15.15 tot 16.45 uur.

Voor wie

De training is er voor voltijd-, deeltijd- en duale studenten die ingeschreven staan bij Avans Hogeschool. 

Aanmelden

Maak een afspraak bij je studentendecaan. Dit gesprek is een intake om vast te stellen of dit de juiste training voor jou is. Na deze intake wordt jouw aanmelding pas definitief.

Meer info

Wil je meer weten of advies inwinnen, neem dan contact op met een van de studentendecanen van Avans Hogeschool. Informeer naar hun bereikbaarheid bij een van de Studenten Informatie Balies van Avans:
Locaties Breda, 's-Hertogenbosch en Tilburg: 088 - 525 75 50.  

Laatst bijgewerkt op 7 september 2017.
Stel je vraag aan het studentendecanaat

Heb je persoonlijke problemen of loop je tegen andere zaken aan die je studie belemmeren zoals een chronische ziekte, een functiebeperking of dyslexie? Vul dan het formulier in en we nemen contact met je op.

Vul het formulier in

Avans Flow

Jij en je studie in evenwicht

naar Avans Flow

Avans Chance

Haal meer uit je opleiding.

Meer informatie

Nieuws
Agenda